In Blogi
kannattava verkkokauppa

Rakenna kannattava verkkokauppa – 4 menestyksen avainta

Verkkokauppa on vihdoin lähtenyt raketin lailla nousuun Suomessakin. Millaisia mahdollisuuksia sinulla voisi olla verkkokauppiaana? Ajattele avarasti – verkkokauppa sopii nimittäin alalle kuin alalle. Tässä muutama vinkki kuinka rakentaa kannattava verkkokauppa fiksusti.

Verkkokauppa tuotteille, verkkokursseille, livestriimille tai tukulle. Kauppa pädillä, pöytäkoneella ja mobiilissa. Tai vaikka shop-in-shop-verkkokauppa – verkkokauppamahdollisuuksia on vaikka millä mitalla! Voit todennäköisesti laajentaa toimintaasi tai tuoda lisäarvoa asiakkaalle verkkokaupalla, olit sitten millä tahansa alalla.

Muista kuitenkin tämä: Kannattava verkkokauppa tekee bisnestä. Sellaista, joka täydentää kivijalkakaupan tarjoamaa, laajentaa liiketoimintaa ja tuo katetta. Tämä saattaa usein unohtua verkkokaupan rakentamisen huumassa. Erityisesti pienet suomalaiset verkkokaupat jäävät monesti harrastelijatasolle ja kuihtuvat kasaan vuodessa tai parissa. Tämä on vältettävissä, kun vain keskityt oikeisiin asioihin.

Älä mene ”perä edellä puuhun”

Markkinoille tulee koko ajan uusia palveluntarjoajia verkkokaupan perustamiseen. Se on hieno asia! Verkkokaupan julkaisujärjestelmiä on kehitetty käyttäjäystävällisiksi, ja verkkokaupan voikin perustaa hyvin vähäisellä tietoteknisellä osaamisella.

Löytyy myös paljon palveluntarjoajia, jotka lupaavat perustaa sinulle verkkokaupan jopa päivässä. Menestyvä verkkokauppabisneksesi ei kuitenkaan ala puitteiden rakentamisesta, vaan liiketoiminnan suunnittelusta – aivan kuten mikä tahansa bisnes. Tähän useimmat palveluntuottajat eivät kuitenkaan valitettavasti halua sitoutua. Sinulle kyllä myydään kauppaympäristö, mutta kun se on valmis, olet omillasi.

Todellisuudessa tässä kohtaa se kovin työ vasta alkaa: myynnin rakentaminen. Mitä vähemmän olet panostanut alkusuunnitteluun, sitä isompi haaste on. Ota vastuu itsellesi ja rakenna verkkokauppasi perustuksista alkaen.

Kannattavan verkkokaupan 4 askelta

Verkkokauppiaan uraan kuuluu neljä tärkeää kohtaa, jotka tulee ottaa haltuun menestyksen mahdollistamiseksi:

  • Verkkokaupan suunnittelu

  • Verkkokaupan rakentaminen

  • Verkkokaupan asiakaspalvelu ja ylläpito

  • Verkkokaupan asiakassuhteet ja markkinointi

Vinkki: Ennen starttia on hyvä hahmottaa verkkokauppatoiminnan kokonaisuus, jotta pystyt paremmin arvioimaan verkkokaupan suunnitteluun, käynnistämiseen ja ylläpitoon liittyvät vahvuutesi ja heikkoutesi. Strategian laatimiseen voit käyttää esimerkiksi SWOT-työkalua, eli Albert Humphreyn kehittämää nelikenttämenetelmää.

Askel 1: Verkkokaupan suunnittelu

Verkkokaupan käynnistämisen ensimmäisenä toimenpiteenä on verkkokaupan liiketoimintasuunnitelman laatiminen. Sen kautta hahmotat paremmin menestysmahdollisuutesi. (Tässä vaiheessa pystyt vielä perääntymään tappioitta, jos verkkokauppaliiketoiminta ei näytä järkevältä.)

Verkkokauppasuunnitelma sisältää paljon asioita, jotka sinun tulee miettiä ennen kaupan perustamista. Merkittävimmät rakennuspalikat suunnitelmassa ovat asiakkaat, ansainta ja resurssit: Ketä haluat palvella ja mitkä ovat konkreettiset tavoitteesi? Mitkä ovat liikevaihtotavoitteet, katetavoitteet, kävijämäärätavoitteet, tilausmäärätavoitteet, varaston kiertotavoitteet ja laadulliset tavoitteet?

Määrittele tavoitteet mahdollisimman tarkasti numeroina ja ole realistinen. Arvioi myös resurssitarpeet. Mitä osaamista tarvitset, mitkä ovat järjestelmäinvestoinnit, paljonko verkkokaupan ylläpito vie aikaa, millaisia markkinointipanostuksia tarvitaan ja millaisia logistiikkakumppaneita tarvitset?

kannattava verkkokauppa

Askel 2: Verkkokaupan rakentaminen

Kun verkkokauppasuunnitelma on selvä, on aika siirtyä toteutukseen. Mieti, mitä asioita sinun kannattaa tehdä itse ja mitä asioita kannattaa ulkoistaa. Jo alkuvaiheessa on fiksua hyödyntää ulkopuolisen asiantuntijan apua.

Verkkokauppa-alustan valinta on yksi tärkeimpiä päätöksiä. Vaihtoehtoja on paljon ja valinta tulee tehdä vahvasti tavoitteiden, tarpeiden sekä päivitys- ja skaalausmahdollisuuksien näkökulmista. Kun valitset toimittajaa, kiinnitä huomiota erityisesti asiakaspalveluun. On tärkeää, että saat henkilökohtaista apua tarvittaessa.

Tutustu esimerkiksi näihin suosittuihin verkkokaupparatkaisuihin:

Verkkokauppaympäristön rakentaminen lähtee aina asiakasnäkökulmasta: tärkeintä on käyttäjäystävällisyys ja houkuttelevuus. Tämän suunnitteluun kuuluu muun muassa verkkokaupan rakenteen, visuaalisuuden, tuotehierarkian ja sisällön suunnittelu. Varaudu myös, että teknisten ratkaisujen kuten kassa- ja varastojärjestelmien integraation selvittämiseen voi mennä aikaa.

Erityisesti tuotekuvaukset ja -kuvat ovat tärkeässä roolissa. Äläkä unohda hakukoneoptimointia! Verkkokauppasi löydettävyys ja myynti ovat oikeiden tuotekohtaisten avainsanojen varassa. Myös verkkokaupan ostoprosessin tulee olla asiakkaan näkökulmasta yksinkertainen ja helppo. Siihen kuuluvat muun muassa maksu- ja toimitusprosessit, joihin tarvitset kumppaneita.

Tutustu suosittuihin kumppaneihin:

Askel 3: Verkkokaupan asiakaspalvelu ja ylläpito

Tämä on vaihe, jota on yleensä vaikea arvioida etukäteen. Paras keino on kehittää oppimalla yrityksen ja erehdyksen kautta. Rakenna systemaattisesti verkkokauppasi tilaus- ja toimitusprosesseja, kerää asiakaspalautteita, seuraa analytiikkaa ja kehitä kauppaasi jatkuvasti.

Usein verkkokaupan ylläpitoon liittyvät resurssitarpeet tuovat suurimmat yllätykset. Aikaa menee moniin erilaisiin asioihin: vastaat asiakaskyselyihin, pakkaat tuotteita, toimitat paketteja postiin, otat vastaan asiakaspalautuksia ja -palalutteita, kehität verkkokauppaasi, teet tuotepäivityksiä, hiot markkinointitaktiikoita jne.

Karkeana esimerkkinä voidaan sanoa, että jos verkkokaupassasi on 2 000 tuotetta ja niiden viikkovaihtuvuus on 20 kappaletta, voi pelkästään tuote- ja tilaustenhallintaan kulua noin 45 viikkotyötuntia.

Askel 4: Verkkokaupan asiakassuhteet ja markkinointi

Vihdoin tulemme viimeiseen, mutta tärkeimpään kohtaan. Asiakaskannan aktiivinen rakentaminen on verkkokauppasi elinehto. Kannattava verkkokauppa rakentuu, kun panostetaan asiakasuskollisuuteen ja hankkitaan samaan aikaan koko ajan uusia asiakkaita.

Verkkokaupan markkinointi on jatkuvaa työtä, ja siihen kannattaa panostaa niin ajallisia kuin rahallisia resursseja. Laadi itsellesi vuosikello, johon määrittelet kaikki asiakasviestinnän ja markkinoinnin toimenpiteet. Asiakasviestinnän tärkein lähtökohta on auttaa asiakasta, pysyä asiakkaan mielessä ja tarjota tuotteita ja palveluja oikea-aikaisesti. Uusasiakashankinnan merkittävin toiminta on potentiaalisten asiakkaiden ohjaaminen verkkokauppaan.

Kilpailet koko ajan vastaavia tuotteita tarjoavien kilpailijoiden kanssa, joten hakusanojen kiteyttäminen ja some-mainoskampanjoiden haltuunotto kannattaa. Markkinointitaktiikkaa tulee hioa intohimoisesti, jotta verkkokauppa löydetään ja myynnin volyymi kasvaa. Puuhaa riittää, mutta opit koko ajan paremmaksi.

Verkkokaupan pyörittäminen on haastavaa, mutta myös innostavaa!

Ota härkää sarvista ja katso, millaisia mahdollisuuksia digitaalinen liiketoiminta voisi tuoda bisnekseesi. Verkkokauppiaan tärkein ominaisuus on jatkuva halu oppia. Sillä asenteella pärjäät varmasti!

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteys, niin jutellaan.

Nina Lehtomäki
markkinoinnin asiantuntija
puh. 044 974 8661
nina.lehtomaki@m1.fi

markkinoinnin ammattilainen työharjoittelussa asiakkaalla

Keskiössä ensiluokkainen asiakaskokemus ja yhteistyö – Helin työharjoittelu vauhdikkaalla liikenneasemalla

Keskiössä ensiluokkainen asiakaskokemus ja yhteistyö – Helin työharjoittelu vauhdikkaalla liikenneasemalla Kauppiaspalveluidemme asiakkuusjohtaja Heli pääsi työharjoittelun merkeissä tutustumaan pitkäaikaisen asiakkaamme kauppias Marit Mertsalmen Neste K Kirri liikenneaseman työtehtäviin ja toimintaan. Kurkkaa Helin päiväkirjamerkinnoistä, miten markkinoinnin ammattilainen pysyy vilkkaan liikenneaseman vauhdissa mukana! Työharjoittelu, päivä 1 Liikenneasemalla aamu alkaa varhain. Aamuvuorolaisten lisäksi myös kauppias  Marit on tullut aikaisin [...]

SEO eli hakukoneoptimointi

SEO eli hakukoneoptimointi tuo sivuillesi orgaanista liikennettä

Löydytkö Googlesta? Suurin osa sivustojen liikenteestä tulee orgaanisista hakutuloksista, joten SEO eli hakukoneoptimointi on parempi laittaa kuntoon heti.

poikkeusajan palvelut

Poikkeusajan palvelupaketit

Kokosimme avuksesi poikkeusajan palvelupaketit, jotta yrityksesi saa mahdollisimman nopeita tuloksia kassakriisiin. Tutustu palveluihin ja 2 000 euron poikkeusseteliin.

SEO eli hakukoneoptimointimarkkinoinnin ammattilainen työharjoittelussa asiakkaalla