In Blogi
SEO eli hakukoneoptimointi

SEO eli hakukoneoptimointi tuo sivuillesi orgaanista liikennettä

Ostopolku 2020-luvulla alkaa tavallisimmin asiakkaan itsenäisesti tekemästä tiedonhausta, mikä tarkoittaa tällä hetkellä ensisijaisesti Googlella tehtäviä hakuja. Suurin osa sivustojen liikenteestä tulee nimen omaan orgaanisista hakutuloksista, joten SEO eli hakukoneoptimointi on parempi laittaa kuntoon nyt ja heti.

Tätä blogia kirjoittaessa korona on saanut lähes koko maailman sulkeutumaan kodin seinien sisään. Nyt uudet asiakkaat tavoitetaan entistäkin paremmin verkosta ja nettikauppojen myynti on lähtenyt huimaan nousuun. Nettiin ovat siirtyneet myös yritykset, joille tuotteiden tai palveluiden myyminen verkkosivujen kautta ei ennen ollut palavan ajankohtaista. Tämä tarkoittaa sitä, että myös kilpailu asiakkaista verkossa kasvaa ja löydettävyyden tärkeys korostuu entisestään.

Hyvällä hakukoneoptimoinnilla parannat sivustosi orgaanista eli ei-maksettua näkyvyyttä hakutuloksissa, joka johtaa suurempiin kävijämääriin.

Hakukoneoptimoinnin hyödyt:

  • Lisää sivustosi tavoittavuutta
  • Nostaa verkkosivusi tai tuotteesi hakutuloksissa korkeammalle
  • Saa verkkosivusi keräämään enemmän potentiaalisia kontakteja
  • Toimii hyvänä pohjana hakukonemarkkinoinnin tekemisessä

Mitä SEO käytännössä oikein tarkoittaa?

SEO (Search Engine Optimization) eli hakukoneoptimointi pitää sisällään kaikki ne toimenpiteet, joilla sivuston tai tuotteen tavoittavuutta nostetaan hakukoneella tehtävissä hauissa. Käytännössä se saa siis hakukoneet näyttämään sivustosi tai tuotteesi todennäköisemmin tiedon etsijälle sekä tekee sivustostasi tai tuotteestasi houkuttelevamman potentiaalisen ostajan silmissä.

Nimestään huolimatta hakukoneoptimointi ei siis ole vain hakukoneiden algoritmeja varten tehtävää työtä, vaan ensisijaisesti asiakkaan palvelemista mahdollisimman laadukkaalla ja asiantuntevalla tiedolla.

Hakukoneoptimoinnin tsekkilista:

SEO eli hakukoneoptimointi askeleet

1. Sivuston tekninen optimointi

Kaikki lähtee sivuston, landing pagen tai tuote-sivun teknisestä optimoinnista. Tekninen hakukoneoptimointi tarkoittaa, että sivusto rakennetaan teknisen toimivuutensa puolesta hakukoneystävälliseksi.

Hakukoneystävällisyys rakentuu hyvästä sivuston sisältörakenteen hahmotuksesta ja teknisestä toimivuudesta: selkokielisistä osoitepolusta, selkeästä sisältökartasta, latausnopeudesta ja käyttöliittymän toimivuudesta.

2. Hakusanojen määrittely ja sisällön optimointi

Hakukoneet tulkitsevat tekstiä sekä tekstin muodon, mitan, linkitysten että hakusanojen perusteella. Google pisteyttää sisältöä mm. otsikoinnin, kappaleiden pituuden, sisäisten ja ulkoisten linkkien sekä kuvien nimeämisen mukaan. Mitä selkeämpää ja relevantimpaa sisältö on sekä mitä useampi sivusto on linkittänyt sivustollesi, sitä parempi näkyvyys.

Sisällön relevanttiutta puolestaan mitataan hakusanojen mukaan. Hakusanat ovat sanoja, joiden kautta hakukoneista päädytään sivustolle, ja vääriä sanoja käyttämällä voikin menettää ison määrän liikennettä – oikeilla sanoilla taas löytää juuri oikean kohdeyleisön.

Jo sivuston suunnittelussa kannattaakin lähteä töihin sisältö edellä ja huomioida sivuilla käytettävien hakusanojen määrittely. Hakusana-analyysilla löydetään tehokkaasti kohderyhmän käyttämät hakusanat.

3. Sivuston nopeuden ja käytettävyyden optimointi

Teknisen optimoinnin lisäksi myös sisältöjen koko vaikuttaa siihen, millainen on sivujen käytettävyys. Mitä nopeammin latautuvaa sisältö on, sitä parempi näkyvyys. Tähän vaikuttavat muun muassa kuvien koot, ladattavat CSS- tai JavaScript-tiedostot.

Hakukonemarkkinoinilla lisää liikennettä

Kun sivustosi SEO on kunnossa, lisää liikennettä sivuillesi saat tehokkaasti hakukonemarkkinoinnilla. Tästä kerromme lisää myöhemmin – mutta jos et malta odottaa, ota ihmeessä yhteyttä ja kysy heti lisätietoja!

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteys, niin jutellaan.

Matti Humalamäki
digiguru
puh. 050 535 8122
[email protected]

Miltä mainonta näyttää nuoren silmissä?

TET-harjoittelijamme vietti viikon mainostoimiston arjessa. Lue, miltä mainonta ja mainostoimistotyö näyttää nuoren näkökulmasta.

pakkaussuunnittelu

Suunnittelija väittää: ”Pakkaussuunnittelu on osa tuotetta”

Uuden Suunnittelija väittää -juttusarjan ensimmäisessä osassa pakkaussuunnittelun kokenut ottelija Jari kertoo lajistaan kaksi tärkeintä väittämää.

kyselyt

Asiakkaasi tietää mitä haluaa – tiedätkö sinä?

Tehdäänkö teillä päätöksiä musta tuntuu -menetelmällä? Liiketoiminnan kehittämisen tärkein lähtökohta on tuntea asioiden nykytila aidosti. Silloin on mahdollista rakentaa toimenpiteitä, jotka tuottavat oikeasti tuloksia.

poikkeusajan palvelutkannattava verkkokauppa