In Blogi

Näin teet myyntiä verkkokurssilla
– 5 tärkeintä vinkkiä

Verkkokurssit ovat olleet viime vuosina vahvassa nousussa. Nettikurssit tarjoavat monille yrityksille ja organisaatioille mahdollisuuden uudenlaiseen ansaintamalliin sekä toiminnan skaalaamiseen. Miltä kuulostaisi, jos firman tilille kilahtaisi rahaa ilman, että olet tehnyt mitään sen eteen? No ihan näin helppoa se ei ole, mutta katsotaanpa lisää.  

Digitaaliset informaatiotuotteet – eli esimerkiksi verkkokurssit, online-kurssit, e-kirjat ja oppaat – ovat verkossa jaettavia ja verkkokaupan kautta myytäviä tuotteita, joilla voit levittää asiantuntemustasi laajemmalle kohderyhmälle. Esimerkiksi monet palvelualan yritykset ja asiantuntijayritykset ovat lähteneet tuotteistamaan osaamistaan verkkokursseiksi. Monikanavainen liiketoiminta rakentaakin kestävämpää pohjaa liiketoiminnalle ja parantaa kilpailukykyä. Ja mikä tärkeintä: asiakkaat haluavat ostaa verkkokursseja oman osaamisensa kehittämiseen sen helppouden ja joustavuuden vuoksi. 

Menestyvä verkkokurssi tuo passiivista tulovirtaa kassaan

On kuitenkin hyvä muistaa, että mikään ei synny ilmaiseksi. Ennen verkkokurssin julkaisua täytyy tehdä jonkin verran töitä. Myös markkinointiin tarvitaan kurssin julkaisun jälkeen jatkuvaa panostusta, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät kurssin ja myyntikäyrä pysyy tavoitteissa. 

Monia mietityttää etukäteen, kuinka työlästä verkkokurssin tekeminen on. Sisällön rakentaminen, mahdolliset videokuvaukset ja kurssialustan rakentaminen vievät kieltämättä aikaa. Mutta ajattele näin: Kun olet panostanut niihin kerran, tarvitsee myöhemmin panostaa vain kurssin myyntiin. Sinun ei tarvitse myydä enää omaa aikaasi. Jos olet harkinnut verkkokurssin tekemistä, tässä on sinulle muutama tärkeä vinkki:

1. Aseta selkeät tavoitteet verkkokurssitoiminnallesi

Pohdi ensin, millainen rooli verkkokurssitoiminnalla voisi olla palvelukokonaisuudessasi. Millaista myyntiä tavoittelet, ketkä voisivat olla potentiaalisia asiakkaita ja mitä asiantuntijuutta voisit jakaa verkkokurssin muodossa.

Yksi verkkokurssi ei usein vielä ole bisneksen kannalta merkittävää liiketoimintaa, mutta se on hyvä alku. Kun kehität osaamistasi ensimmäisen pilottikurssin kautta näet paremmin, millaista liiketoimintaa voisit kursseista lähteä kehittämään. Voin vakuuttaa, että kun ensimmäiset kurssimaksut kilahtavat tilille ihan uudella ansaintamallilla se on todella innostavaa! 

2. Määrittele verkkokurssisi sisältö

Verkkokurssin suunnittelu lähtee siitä, että tunnistat mitä ongelmia ja haasteita asiakkaillasi on. Asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen ja konkreettisen, helpon ratkaisun tarjoaminen on edellytys kurssin vetovoimaisuudelle. Asiakas haluaa päästä tilanteesta A tilanteeseen B.  Sinun tulee antaa selkeät askelmerkit muutokseen. 

Käytä aikaa kurssisisällön aiheen rajaukseen ja teemojen ideointiin. Mitä yksinkertaisempi kurssikokonaisuus on, sen parempi. Käytännössä kurssisisältö rakennetaan siten, että aihe jaetaan moduuleihin, eli aihekokonaisuuksiin, joita voi olla kurssilla esimerkiksi 5–8. Moduuleissa sisältöä voi sitten purkaa yksityiskohtaisempiin aihealueisiin. Sitten onkin käsikirjoituksen vuoro.

Verkkokurssi sopii alalle kuin alalle, vain mielikuvitus on rajana. Ohessa muutamia linkkejä, joista voit katsoa inspiraatiota omalle verkkokurssillesi:

3. Panosta verkkokurssin sisällön laatuun

Älä tingi laadusta. Kurssillasi on pidempi elinkaari, kun asiakkaat saavat siitä hyvän kokemuksen. Sisältö on tärkeää, mutta myös teknisellä laadulla on väliä. Videoiden laatuun vaikuttavat muun muassa kamera, valaistus ja mikrofoni. Tarvitset myös kurssialustan, jolle on paljon vaihtoehtoja erilaisilla ominaisuuksilla. Hyvä kurssialusta näkyy asiakkaallesi ammattimaisena ja sujuvana verkkokurssina. Saatat tarvita myös editointiosaamista sekä videopalvelun. Ensimmäisen kaluston ei tarvitse kuitenkaan olla kallis. Älypuhelimellakin saa tehtyä loistavia kursseja!

Tarkoituksenmukaisen kurssialustan valintaan kannattaa käyttää aikaa. Esimerkiksi WordPress-julkaisujärjestelmään on paljon verkkokurssilisäosia. Tarjolla on myös kurssialustapalveluja, kuten Campiwire.

4. Tee verkkokurssisi lanseeraus huolellisesti

Hyväkään kurssi ei myy, jos ihmiset eivät löydä sitä. Valmistaudu siis lanseeraukseen, eli kurssin julkaisuun liittyvään markkinointiin, hyvällä suunnitelmalla. Verkkokursseissa myös ennakkomarkkinointi on tärkeä osa markkinointia. Sen jälkeen markkinointi jatkuu ylläpito- tai kampanjamarkkinointina. Verkkokurssin markkinointikoneistoon voi kuulua esimerkiksi Google-, Facebook-, Instagram- ja YouTube-mainokset sekä blogit, referenssit, suosittelut, ilmaiset minikurssit, ladattavat vinkkioppaat, automaatiokirjeet jne. 

Kurssin julkaisun jälkeen myyntiodotuksesi ovat luonnollisesti korkealla. Kultakirstu ei kuitenkaan täyty ääriään myöten heti, vaan myyntiä rakennetaan suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti – aivan kuten muussakin liiketoiminnassa. Toimivan automaattisen myyntikanavan rakentaminen ei yleensä onnistu yhdellä kertaa, vaan sitäkin tulee kehittää jatkuvasti myynnin optimoimiseksi ja kasvattamisesksi.

Markkinoinnin kautta verkkokurssin myyntisivulle ohjautuu koko ajan enemmän liikennevirtaa, volyymi kasvaa ja myynti kehittyy. 

5. Muista jatkuva kehittäminen

Verkkokurssisi kaipaa jatkuvaa hoivausta. Kerätyn analytiikan, kokemusten, havaintojen ja palautteen kautta saat tärkeää tietoa verkkokurssisi jatkokehitykseen. 

Onko sinulla verkkokurssiunelmia? Nyt on hyvä aika tarttua digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin ja viedä toiminta uudelle ulottuvuudelle.  Jos tarvitset apua, me autamme mielellämme.  

Miltä mainonta näyttää nuoren silmissä?

TET-harjoittelijamme vietti viikon mainostoimiston arjessa. Lue, miltä mainonta ja mainostoimistotyö näyttää nuoren näkökulmasta.

pakkaussuunnittelu

Suunnittelija väittää: ”Pakkaussuunnittelu on osa tuotetta”

Uuden Suunnittelija väittää -juttusarjan ensimmäisessä osassa pakkaussuunnittelun kokenut ottelija Jari kertoo lajistaan kaksi tärkeintä väittämää.

kyselyt

Asiakkaasi tietää mitä haluaa – tiedätkö sinä?

Tehdäänkö teillä päätöksiä musta tuntuu -menetelmällä? Liiketoiminnan kehittämisen tärkein lähtökohta on tuntea asioiden nykytila aidosti. Silloin on mahdollista rakentaa toimenpiteitä, jotka tuottavat oikeasti tuloksia.

markkinoinnin ammattilainen työharjoittelussa asiakkaalla

Keskiössä ensiluokkainen asiakaskokemus ja yhteistyö

Kauppiaspalveluidemme asiakkuusjohtaja Heli pääsi työharjoittelun merkeissä tutustumaan pitkäaikaisen asiakkaamme kauppias Marit Mertsalmen Neste K Kirri liikenneaseman työtehtäviin.

kannattava verkkokauppa

Rakenna kannattava verkkokauppa – 4 menestyksen avainta

Verkkokauppa on lähtenyt raketin lailla nousuun. Millaisia mahdollisuuksia sinulla olisi verkkokauppiaana? Rakenna kannattava verkkokauppa 4 askeleella!

SEO eli hakukoneoptimointi

SEO eli hakukoneoptimointi tuo sivuillesi orgaanista liikennettä

Löydytkö Googlesta? Suurin osa sivustojen liikenteestä tulee orgaanisista hakutuloksista, joten SEO eli hakukoneoptimointi on parempi laittaa kuntoon heti.

poikkeusajan palvelut

Poikkeusajan palvelupaketit

Kokosimme avuksesi poikkeusajan palvelupaketit, jotta yrityksesi saa mahdollisimman nopeita tuloksia kassakriisiin. Tutustu palveluihin ja 2 000 euron poikkeusseteliin.

etätyöskentely

5 vinkkiä etätyöskentelyyn

Ajatus harhailee ja tiskivuori kutsuu siivoamaan? Markkinointiviestinnän suunnittelijamme Jenna kokosi parhaat vinkkinsä – lue 5 vinkkiä etätyöskentelyyn.

tuotteistaminen

Rajattomien mahdollisuuksien myyminen ei toimi. Helpota ostamista tuotteistamisella!

Meillä ei ole tuotteita tai palveluja, me myymme sitä mitä tarvitset! Ihan kaikki on mahdollista!” Mahtavaa, että valikoimanne on laaja ja joustava.

palveluseteli

Boostia bisnekseen 5 000 eurolla – Jyväskylän yrityspalvelusetelin hakuaika on käynnissä marraskuun loppuun asti!

Kaipaako bisneksesi uutta boostia? Yrityspalveluseteli antaa jyväskyläläisille yrityksille loistavan mahdollisuuden kasvaa ja kehittää toimintaansa.

Heli ja kauppiaspariskunta

Asiakkaan tuntemus takaa parhaan palvelun – siksi meillä käydään työharjoitteluissa asiakkaalla!

Jotta asiakkaat saavat meiltä parasta palvelua, täytyy asiakkaan arkea ymmärtää mahdollisimman hyvin. Siksi kauppiaspalveluidemme asiakkuusjohtaja Heli käy säännöllisesti työharjoitteluissa…

etätyöskentelypoikkeusajan palvelut